Sök på sidan

 
 
 
 
search icon
FAIR 2-projektet slutmöte

Slutmöte i Karleby för Kvarkenrådets FAIR 2-projekt

FAB Kronoby Flyghangar är en part i Kvarkenrådets FAIR-elflygsprojekt. Projektets uppföljning, FAIR 2, syftade till att analysera efterfrågan på hållbar regional flygtrafik i norra Norden. Den 12–13.3.2025 hade projektet sitt slutmöte i Karleby.

Slutresultaten från FAIR 2 bekräftar att det finns en positiv inställning till hållbart flyg, men att de flesta rutter sannolikt behöver offentlig upphandling eller annan stödstruktur för att vara kommersiellt hållbara, åtminstone initialt.

Betalningsviljan är relativt hög, särskilt hos företag, och de mest efterfrågade rutterna är:
Umeå – Vasa
Skellefteå – Karleby-Jakobstad
Luleå – Uleåborg
Sundsvall – Vasa

– Genom att kombinera data, intervjuer och enkäter har vi fått en tydlig bild av var efterfrågan är som störst och vilka faktorer som påverkar betalningsviljan. Nu har vi ett konkret faktaunderlag för att inleda dialoger om upphandling och test av nya rutter, säger Isak Brändström, projektledare vid Tyréns för Kvarkenrådet EGTS.

Läs hela artikeln på länken nedan!

Mer på Kvarkenrådets webbplats

Här kan du läsa om FAIR 2-projektets slutsatser på Kvarkenrådets webbplats, även länkar till projektets rapporter:
» Nyckelinsikter om hållbart regionalflyg i Norra Norden

Här kan du läsa mer om FAIR 2-projektet:
» FAIR 2 – Främjande av hållbar flygtrafik

FAIR 2 slutmöte i Karleby

Om FAIR 2

FAIR 2 (Finding innovations to Accelerate the Implementation of electric Regional aviation 2) är ett samarbetsprojekt mellan aktörer i Kvarkenregionen och Luleå med syfte att analysera efterfrågan på hållbart regionalflyg i denna gemensamma region, som i projektet kallats Norra Norden, och skapa underlag för framtida satsningar. Projektet har medfinansierats av Interreg Aurora.