FAIR 2 -hankkeen lopputulokset vahvistavat, että suhtautuminen kestävään lentämiseen on myönteistä, mutta useimmat reitit vaativat todennäköisesti julkisia hankintoja tai muita tukirakenteita ollakseen kaupallisesti kannattavia, ainakin alkuvaiheessa.
Maksuhalukkuus on suhteellisen korkea, erityisesti yritysten keskuudessa, ja kysytyimmät reitit ovat:
Uumaja – Vaasa
Skellefteå – Kokkola-Pietarsaari
Luulaja – Oulu
Sundsvall – Vaasa
– Yhdistämällä dataa, haastatteluja ja kyselytutkimuksia olemme saaneet selkeän kuvan siitä, missä kysyntä on suurinta ja mitkä tekijät vaikuttavat maksuhalukkuuteen. Nyt meillä on konkreettinen tietopohja, jonka avulla voimme käynnistää keskustelut hankinnoista ja uusien reittien testaamisesta, kertoo Tyrénsin hankejohtaja Isak Brändström Merenkurkun neuvosto EAYY:lle.
Lue koko artikkeli alla olevasta linkistä!
Yhteenveto FAIR 2 -hankkeen päätöskokous Kokkolassa maaliskuussa, sisältää myös linkkejä hankkeen raportteihin:
» Keskeisiä oivalluksia kestävästä alueellisesta lentämisestä pohjoisessa Pohjolassa
Lue lisää FAIR 2 -hankkeesta tästä:
» FAIR 2 – Kestävän lentämisen edistäminen
FAIR 2 (Finding innovations to Accelerate the Implementation of electric Regional aviation 2) on yhteistyöhanke, johon osallistuu toimijoita Merenkurkun alueelta ja Luulajasta. Sen tavoitteena on analysoida kestävän alueellisen lentoliikenteen kysyntää tällä yhteisellä alueella, jota hankkeessa kutsutaan pohjoiseksi Pohjolaksi, sekä luoda pohjaa tuleville investoinneille. Hanketta on rahoittanut Interreg Aurora.