Sök på sidan

 
 
 
 
search icon

Fossiilivapaata lentoliikennettä kehitetään alueiden yhteistyönä

Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohalli ja Skellefteån lentoasema ovat sopineet yhteistyöstä luodakseen edellytykset fossiilivapaalle lentoliikenteelle Kokkola-Pietarsaaren ja Skellefteån alueiden välille. Sen avulla pyritään lyhentämään etäisyyttä ja parantamaan edellytyksiä yhteistyölle ja osaavan työvoiman saatavuudelle näiden kahden voimakkaasti kasvavan alueen välillä.

Pohjoismaiden liikenne- ja infrastruktuuriministerit sopivat 14. elokuuta 2024 fossiilivapaiden lentojen tuomisesta pohjoismaisille reiteille vuoteen 2030 mennessä. 
Tällä sopimuksella maat pyrkivät edistämään globaalin lentoliikenteen fossiilivapautta ja kirittämään pohjoismaista yhteistyötä tulevaisuudessa. Pohjoismailla on potentiaalia olla fossiilivapaan kaupallisen lentoliikenteen edelläkävijöitä. Keskeisiä alueita ovat etenkin Suomen Pohjanmaa/Keski-Pohjanmaa ja Ruotsin Länsipohja, joilla tarve nopeille ja kestäville lentoyhteyksille on suuri.

Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohallin ja Skellefteån lentoasemayhtiön edustajat tapasivat 28. elokuuta ja allekirjoittivat sopimuksen fossiilivapaan alueiden välisen lentoliikenteen nopeasta kaupallistamisesta.

Kokkola-Pietarsaaren ja Skellefteån lentoasemien välillä lennetään jo taksi- ja liikelentoja. Nyt alueiden yhteisenä tavoitteena on käynnistää säännöllinen kaupallinen lentoliikenne, jossa käytetään alkuun 50-prosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta ja siirrytään tekniikan kehittyessä täysin fossiilittomaan polttoaineeseen.

Keski-Pohjanmaalla tehdään parhaillaan suuria investointeja muun muassa litiumin louhintaan ja rikastukseen. Litium on tärkeä raaka-aine esimerkiksi Pohjois-Ruotsin akkuteollisuudelle ja Skellefteåhon rakenteilla olevalle tehtaalle. Tämä lisää yhteyksien tarvetta alueiden välillä, ja sopimuksen tavoitteena on vastata tarpeeseen fossiilivapaalla lentoliikenteellä.

Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle on tarkoitus rakentaa sähkölentokoneiden lataukseen tarvittavaa infrastruktuuria. Skellefteåssa puolestaan kehitetään menestyksekkäästi fossiilivapaata ilmailutekniikkaa drooneista sähkö- ja vetylentokoneisiin, ja siellä on myös kansainvälinen lentäjäkoulutus. Alueilla on siis paitsi tarvetta fossiilivapaalle lentoliikenteelle, myös sen nopeaan käyttöönottoon vaadittavaa osaamista.

”Meille on tärkeää parantaa yhteyksiä Skellefteåhon ja takaisin. Tiedämme, että useilla paikallisilla yrityksillä on Pohjois-Ruotsissa pitkän tähtäimen projekteja, jotka kärsivät tällä hetkellä pitkistä, lähes seitsemän tunnin kuljetusmatkoista. Alueiden välinen lentoreitti lyhentäisi aikaa ja kasvattaisi tehokkuutta huomattavasti. Samaan aikaan käynnissä on myös useita investointeja muun muassa litiumin tuotantoon Kokkolan seudulla, joten nopeat yhteydet Skellefteåssa toimiviin yrityksiin ja asiakkaisiin ovat ehdottoman tärkeitä”, kertoo Jonne Sandberg, Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohallin hallituksen puheenjohtaja.

”Skellefteå on tällä hetkellä Ruotsin nopeimmin kasvava kunta. Sekä yksityisellä että julkisella sektorilla on osaamisen ja työvoiman tarvetta. Entistä tiiviimmät yhteydet Suomeen ja muualle maailmaan luovat niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin paremmat edellytykset elää, vaikuttaa tai vierailla Skellefteåssa. Näin tuomme Skellefteån lähemmäs ympäröivää maailmaa ja maailman lähemmäs Skellefteåta”, toteaa Robert Lindberg, Skellefteån lentoasemayhtiön toimitusjohtaja.