Kaupungin näkemyksen mukaan viidellä koronatukea saaneella maakuntakentällä on mahdollisuus palata markkinaehtoiseen liikenteeseen, mutta valtion sataprosenttista takausta tarvitaan vielä.
Lentoliikenne on edelleen alueen saavutettavuuden kannalta nopein kuljetusmuoto, ja lentoliikenteen kattavuus etenkin vientiteollisuuden näkökulmasta on osittain jopa ratkaiseva osa kansallista saavutettavuuden infraa. Tulevaisuutta pohdittaessa on huomioitava myös EU:n kolmen tunnin saavutettavuustavoite.
Kokkolan talousalue on vahva vientiteollisuuden keskittymä. Alueen lentoliikenteen matkustajista noin 70% siirtyy jatkolennoilla Helsingistä edelleen Eurooppaan ja muualle maailmaan. Kaupunki toteaa, että toimivalla lentoliikenteellä on merkittävä vaikutus aluetalouteen. Se varmistaa muun muassa kansainvälisten konserniyhtiöiden myynnin, tuotekehityksen ja hallinnon toiminnot Suomessa.
Kokkolan alueella on meneillään kaski merkittävää vetyteollisuuden hanketta, ja tänne rakennetaan Pohjois-Euroopan ainoaa litiumtehdasta. Tulevien investointien kokonaisarvo on arvioilta noin 2,5 mrd euroa, ja niiden työllisyysvaikutus noin 1700 suoraa työpaikkaa. Investointihankkeiden rakentaminen keskittyy 2020-luvulle.
Kokkolan kaupungin näkemyksen mukaan lentoasematoimintojen järjestämisen selvityksessä tuleekin kiinnittää erityistä huomiota lentoliikenteen tuomiin aluetaloudellisiin vaikutuksiin, varsinkin niiden välillisiin vaikutuksiin. Muuttuneessa maailmantaloudellisessa sekä geopoliittisessa tilanteessa lentoasematoiminnan jatkoa arvioitaessa tulee arviot tehdä uusimman tiedon perusteella. Lentoasemaverkoston suhteen ei vallitsevassa tilanteessa tule tehdä rakenteita merkittävästi muuttavia äkillisiä ratkaisuja.