FAIR-hankkeessa ja erityisesti Skellefteån lentoaseman (SFT) ja Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman (KOK) välillä on tehty kevään aikana intensiivisesti töitä uuden, säännöllisen lentoreitin perustamiseksi.
Molempien lentoasemien toimijat kokoontuivat torstaina 9. kesäkuuta kahteen lehdistötilaisuuteen tiedottaakseen uudesta yhteistyöstä sekä julkistaakseen Kokkola-Pietarsaaren, Skellefteån ja Uumajan välisten säännöllisten, uusien lentoreittien aikataulut.
Lentoyhtiö Jonair aloittaa lentoreittien liikennöinnin 15.8.2022 kahdella reitillä viikossa, maanantaisin ja tiistaisin. Reiteillä liikennöidään aluksi 19-paikkaisella lentokoneella.
Uumajasta on mahdollista lentää eteenpäin Jonairilla Östersundiin tai SAS:lla Tukholmaan.
– Otamme tämän toimenpiteen myötä konkreettisen askeleen alueen valmistelussa kohti sähköilmailua. Alussa tarjoamme hiilivapaata polttoainetta niille, jotka haluavat pienentää matkansa ilmastovaikutusta. Arvioimme voivamme siirtyä kokonaan biopolttoaineeseen vuodesta 2024 lähtien. Muutama vuosi tämän jälkeen reiteillä on toivottavasti mahdollista lentää sähkölentokoneilla. Alueen valmisteleminen tällä tavoin sähköilmailua varten on yksi FAIR-sähkölentohankkeen kannattamista toimenpiteistä, kertoo Robert Lindberg, Skellefteån lentoaseman toimitusjohtaja.
FAIR-sähkölentohankkeessa on toteutettu alueella kattavia selvityksiä. Eräs huomiota herättävä asia on, että kysyntää täytyy rakentaa pitkäjänteisesti lentoreitin kannattavuuden saavuttamiseksi. Vakiintunutta reittiä pidetään yhtenä tärkeimmistä valmisteluista ennen sähkölentokoneiden tuloa markkinoille. Alueellisia reittejä varten tarkoitetut sähkölentokoneet saapuvat markkinoille viiden vuoden kuluessa.
Keskeisimpinä ja suurimpina etuina pidetään yhteiskunnallisia hyötyjä, matkustusajan lyhentymistä sekä vihreää siirtymää ja sen tavoitetta pienentää CO2-päästöjä ja vähentää maailmanlaajuista riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Maailman geopoliittinen tilanne on tehnyt pyrkimyksestä entistä tärkeämmän.
Alueelliset lentoasemat ovat tärkeitä uusille lentoreiteille, sanoo Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohallin toimitusjohtaja Stig-Göran Forsman.
– Saavutettavuutta on mahdotonta parantaa ilman alueellisia lentoasemia. Pienten ja pienempien lentoasemien lakkauttaminen on nykypäivänä haitallista, sillä tiedämme sähkölentojen mullistavan lentämisen ja luovan uusia lentoreittejä. Sähkölentämisellä on nimittäin suuria yhteiskunnallisia hyötyjä lyhentyneiden matkustusaikojen ja vähentyneiden CO2-päästöjen muodossa.